Mat og helse

Dersom barna ikke spiser maten, så hjelper det ikke om den er aldri så sunn. Men det er ikke alltid like enkelt å vite hvilken middag som får tommel opp fra juniorene. Noen ganger er barna skrubbsultne, og kan spise hva som helst. Andre ganger er de slitne, leie og eier ikke matlyst. Som forelder er det viktig å ikke gi opp eller ta det personlig om barna ikke liker maten eller spiser dårlig. Smak og preferanser er noe som stadig er i utvikling, så det er viktig at de stadig blir utfordret på å smake nye ting.

Her vil vi foreslå enkle frokosttips, lunsj eller middagstips til travle hverdager. Felles matlaging gir en gylden mulighet å lære barna om ulike råvarer og barna er i tillegg ofte mer mottakelig for kunnskap i en annen setting enn rundt bordet. Jo mer kunnskap barn har om maten de lager, samt at de får muligheten til å lukte og bli kjent med råvarene, jo større sannsynlighet er det for at de vil forsøke å smake matvarer de tidligere har vært skeptiske til.