Strategisk plan

Barn skriver.

Oppsummering av Strategisk plan

Nordtvet skole og AKS har fokus på lesing, regning og sosiale ferdigheter. Over tid har vi sett at mange av skolens elever har utfordringer knyttet spesielt til språk og grunnleggende ferdigheter. Vi jobber med en rekke tiltak for å møte disse utfordringene:

Skolens hovedsatsning er lesing. Med nyåpning av skolebibliotek høsten 2023 og ansettelse av skolebibliotekar, er målet å bli en sånn skole som leser.

• iPad 1:1 som læringsverktøy for økt motivasjon, mestring og læring i alle fag.
  • Ulike læringsstøttende aktiviteter på AKS som stimulerer til faglig nysgjerrighet og læring gjennom lek.
  • Fortsette faglig samarbeid med barnehagene for enda tidligere innsats.
  • Forsterkende innsatser er bl.a. bruk av Dragonbox (1.-4.trinn), inkluderende opplæring og ressurslærere i lesing og regning.

Læreplanarbeid

LK20 legger til rette for et stort handlingsrom for skoleledelse og pedagogisk personale i sin utførelse av det pedagogiske arbeidet på skolen. Våre fokusområder er lesing i alle fag og arbeid med å skape trygt og godt skolemiljø for alle elevene våre. Vi tror at gode relasjoner og sosial tilhørighet skapes gjennom fagene og gode prosesser. Fellesskapende didaktikk er en felles faktor for å få dette til.

Skolens arbeid har i stor grad fokus på å få en felles forståelse, økt profesjonsfellesskap og praksis knyttet til sentrale utviklingsområder som dybdelæring, tverrfaglig arbeid og elevmedvirkning.

I alt arbeid med læreplanverket skal elevenes læring og utvikling stå i sentrum. Arbeidet innebærer blant annet:

• verdier og prinsipper i læreplanverket skal prege vår praksis
  • velge innhold, arbeids- og vurderingsmåter for opplæringen
  • velge læringsarena og organiseringsmåter for opplæringen
  • planlegge og tilrettelegge for hvordan progresjon og overganger mellom trinn og skoleslag (barnehage - barneskole - ungdomsskole) skal foregå
  • ha felles rammer for sammenhenger i og mellom fag
  • planlegge og tilrettelegge for hvordan elevene skal medvirke i opplæringen

Sentrale føringer

Det er byrådets budsjett som er førende for Utdanningsetatens strategiske kart og skolenes strategiske planer. Byrådet legger tre styringsprinsipper til grunn for styringen av oppvekst- og kunnskapssektoren i Oslo: Tidligere innsats, sosial utjevning og tillit og handlingsrom. Det skal utvikles sterke profesjonsfellesskap på skolene.

Det viktigste resultatmålet for oppvekst- og kunnskapssektoren i Oslo er at elevene fullfører og består videregående opplæring. Byrådets langsiktige resultatmål er ment å angi retning for oppvekst- og kunnskapspolitikken i Oslo kommune:

• 85% av elevene skal fullføre og bestå videregående opplæring.
  • elevenes motivasjon for læring og følelse av mestring skal være like høy gjennom hele grunnskolen og videregående opplæring.
  • minst 1 av 3 skal søke yrkesfag.

Det er uttrykt eksplisitt en forventning til at skolene, i sitt strategiarbeid, legger til grunn at ambisjonsnivå og tiltak skal bidra til overnevnte langsiktige resultatmål.

Det er videre presisert at skolene skal vektlegge følgende i sitt strategiske arbeid:

• lokal forankring, gjennom åpenhet, kommunikasjon og samarbeid med alle aktører
  • involvering og medvirkning
  • bredt kunnskapsgrunnlag, gjennom grundig analyse og evaluering

Lokalt arbeid på Nordtvet skole

Nordtvet skole arbeider systematisk med å bygge opp et profesjonsfellesskap der felles kompetanseløft innenfor prioriterte områder skal komme alle elever til gode. Dette arbeidet bygger på forskningsbaserte, faglige forankrete metoder knyttet sammen med pedagogisk kompetanse og erfaringer. Vi prøver ut nye metoder og arbeidsformer, samtidig som vi vurderer og viderefører skolens gode etablerte pedagogiske praksis. En forutsetning for å få til best praksis og varierte metoder, er fokus og prioriteringer i forhold til digitale ferdigheter og utstyr. Skolen ønsker fortsatt å prioritere dette.

I tillegg til arbeid med læreplaner og læringsresultater, jobber vi systematisk med elevenes læringsmiljø. Vi har gode rutiner for oppfølging på elev-, klasse-, og skolenivå for å skape et trygt og godt skolemiljø for alle.

Nordtvet skole er en nærmiljøskole. Dette innebærer at vi har et tett samarbeid med Bydel Grorud.

Strategier for nærmiljøskolemodellen er:

1. Stedsbasert elevstøtte og stedsbasert samarbeid på systemnivå
  2. Utvidede muligheter for læring og opplevelser rett etter skoletid og i ferier
  3. Aktivisering av nærmiljø frivillige og andre aktører
  4. Jobbe for å bryte ned siloer og skape kultur for samarbeid

Det er et ønske om at Nordtvet skoles verdier; samarbeid, inkludering og læringssglede klart skal komme til syne i elevenes møte med skolen.

Tett samarbeid med FAU, driftsstyre, medbestemmelseutvalget, skolemiljøutvalget og elevråd øker mulighetene for godt omdømme, inkludering og medvirkning.